دمنوش های آرامش بخش؛ چه دمنوشی برای آرامش اعصاب بنوشیم

 

هر چقدر تکنولوژی پیشرفت بیشتری می کند، زندگی انسان پر مخاطره‌تر و پیچیده‌تر شده و آرامش کمتری را تجربه می‌کند. متناسب با پیچیدگی زندگی، نوع فعالیت افراد به شیوه‌ای متفاوت تغییر می‌کند و افراد برای رشد و توسعه زندگی شخصی و کاری خود، سعی می‌کنند مسئولیت‌های بیشتری را به عهده بگیرند. از آنجایی که هر فرد نهایتا در تعداد محدودی از زمینه ها استعداد و مهارت بیشتری دارد، از عهده تمام این مسئولیت‌ها برآمدن، زمان و انرژی زیادی از فرد می‌گیرد که باعث استرس و بهم‌ریختگی نظم زندگی می‌شود و جای خالی آرامش به شدت حس می‌شود.

داروهای آرامبخش متنوعی در داروخانه‌ها یافت می‌شود که اکثرا خواب‌آوری شدیدی دارند و بدون تجویز پزشک و سرخود نباید مصرف شوند زیرا عوارض و عواقب مصرف سرخود می‌تواند از مزایای آن بیشتر باشد. پس چه کنیم با این حجم استرس، اضطراب و فشاری که روزانه با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کنیم؟

تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن، ورزش، تنفس عمیق، یوگا و ... روش‌های موثر و مفیدی هستند. همچنین می‌توانید از انواع دمنوش‌های آرامش بخش به صورت روزانه استفاده کنید که خواص درمانی آن همچون داروی شیمیایی بوده ولی عوارض و ضررهای آن را ندارد. در نتیجه با خیال راحت می‌توانید از نوشیدنی آرامبخش طبیعی خود لذت ببرید و سلامتی را به بدنتان هدیه دهید.

اسطوخودوس، گل گاوزبان، سنبل طیب، به لیمو، بادرنجبویه و بابونه از جمله گیاهانی هستند که به تنهایی یا به‌صورت ترکیبی به عنوان آرامبخش اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این گیاهان خواص منحصربفردی دارند که اگر برای شیرین کردن آن ها از عسل طبیعی استفاده شود، این خواص چندین برابر خواهد شد.

؛؛ در این مطلب به معرفی 5 دمنوش آرامبخش می پردازیم که هر کدام می تواند به شما برای داشتن حس آرامش بیشتر کمک کند.

دمنوش اسطوخودوس
در خانه یک گلدان گیاه اسطوخودوس نگهدارید. عطر خوش این گل، بی خوابی را رفع می کند، استرس و فشارخون را کاهش داده، ضربان قلب را تنظیم کرده و عصبانیت و افسردگی را کاهش می دهد. همچنین می توانید از آن به صورت دمنوش استفاده کنید. اضافه شدن عسل طبیعی به دمنوش اسطوخودوس می تواند معجزه ای فوق العاده برای آرامش بیشتر اعصاب باشد.

اسطوخودوس گیاهی با طبع گرم و خشک است که در درمان برخی بیماری‌های عصبی نظیر صرع، بی‌خوابی، بی‌قراری و وسواس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه تقویت‌کننده سیستم عصبی است و در درمان سردردهای سوداوی، سردردهای ناشی از ضعف سیستم عصبی و فراموشی به‌کار می‌رود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی اسطوخودوس برای پاکسازی و سم‌زدایی کبد، طحال، مجاری صفراوی و کلیه و مجاری ادراری بسیار عالی است.

اسطوخودوس ممکن است با داروهای اعصاب و روان تداخل داشته باشد و همچنین برای کسانی که آلرژی فصلی دارند یا به ترکیبات گیاهی حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین زنان باردار و شیرده و کسانی که آریتمی قلبی دارند حتما با مشورت پزشک مصرف کنند.

دمنوش گل گاوزبان
گل‌گاوزبان گیاهی با طبع گرم و تر است که سرشار از آنتی‌اکسیدان، فلاوونوئید، آلکالوئید و ویتامین‌های ب، ث، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است که وجود این ذخایر باعث خاصیت آرامش بخشی می‌شود. این گیاه یک تقویت کننده اعصاب و حواس پنجگانه است و نوسانات خلقی دوران یائسگی را می‌تواند برطرف کند.

گل‌گاوزبان تعریق بدن را افزایش می‌دهد و در درمان سرماخوردگی همراه عسل و لیمو‌عمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برطرف کننده سوداست و برای بیماری وسواس بسیار مفید است. به دلیل داشتن آلکالوئید ضد حساسیت، رماتیسم، التهاب، ضد سرطان و تصفیه کننده خون است. به درمان سردردهای عصبی، تشنج، صرع، درد کلیه، قولنج، سودا و صفرا کمک می‌کند.

مصرف بیش از حد گل‌گاوزبان باعث مسمومیت کبدی می‌شود و می‌تواند به سرطان کبد منجر شود.به دلیل داشتن آلکالوئید در دوران بارداری و شیردهی و همچنین برای نوزادان و کودکان اصلا توصیه نمی‌شود. در بیماران مبتلا به سنگ کلیه و کیسه صفرا باعث افزایش درد می‌شود. مبتلایان به فشار خون بالا از مصرف تنهای آن خوداری کنند.

روش های مختلفی برای مصرف گل گاو زبان وجود دارد. از گل گاو زبان در درست کردن انواع خوراکی ها استفاده می شود. یکی از بهترین روش های مصرف گل گاو زبان، استفاده از این گیاه برای درست کردن دمنوش است. اگر عاشق نوشیدن دمنوش ها باشید، دمنوش گل گاو زبان به همراه عسل طبیعی می تواند بهترین گزینه برای ایجاد حس آرامش بیشتر باشد. البته برخی نیز از این دمنوش با نبات استفاده می کنند. با این حال توصیه ما اضافه کردن عسل طبیعی برای شیرین کردن این دمنوش است.

دمنوش سنبل طیب
سنبل‌طیب یا علف گربه، گیاهی با طبع گرم و خشک، یکی از گیاهان دارویی پر مصرف است که مصرف به اندازه آن باعث تقویت اعصاب، کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود. قسمت مورد استفاده ریشه این گیاه است که طعم تلخی دارد ولی بسیار معطر است.

دمنوش سنبل طیب ضد تب و ناراحتی عصبی، ضد تشنج و اسپاسم طبیعی بوده و آرامش بخش است. به درمان آرتروز و سیاتیک، رفع بی‌خوابی، از بین بردن کرم و کاهش گاز معده و روده، جلوگیری از اسهال کمک می‌کند. همچنین این دمنوش، فشار خون را کاهش می‌دهد، در درمان میگرن موثر بوده و به کسانی که از سندروم پیش از قاعدگی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. ترکیب لیمو‌عمانی، عسل و دمنوش گل‌گاوزبان، نیم ساعت قبل از خواب، برای خواب راحت توصیه می‌شود.

سنبل‌طیب مقدار ماده شیمیایی گابا که وظیفه تنظیم سلول‌های عصبی و بهبود اضطراب در مغز را به عهده دارد، افزایش می‌دهد که مشابه عملکرد داروهای شیمیایی چون دیازپام و آلپرازولام در مغز است. همچنین والرنیک اسید موجود در این گیاه به عنوان ضد‌اضطراب عمل می‌کند و به کاهش فشار خون کمک می‌کند. کافی است در مواقع استرس و اضطراب از این دمنوش کمک بگیرید تا به رفع بسیاری از مشکلات جانبی ایجاد شده نیز کمک کند.

زیاده‌روی در مصرف سنبل‌طیب می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه و ناراحتی معده شود. به لحاظ اینکه این گیاه روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد، با داروهای بیهوشی تداخل داشته و بهتر است حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف آن قطع شود. مصرف این گیاه با مکمل ها و داروهای خواب‌آور به دلیل تداخل دارویی باعث خستگی شدید می‌شود. همچنین بیماران کبدی از مصرف آن خودداری کنند. در دوران بارداری و شیردهی با مشورت پزشک مصرف شود.

دمنوش به لیمو
به لیمو، گیاهی معطر با بوی خوشایند لیمو سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و به لحاظ داشتن ترکیبات فنولی باعث سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. یکی از اجزا بیولوژیکی به لیمو ورباسکوزید است که خاصیت آرامبخشی و ضد‌استرس دارد. به خاطر خاصیت ضد اسپاسمی، تقویت و محافظت از سیستم گوارش را به همراه داشته و علائم سندروم روده تحریک‌پذیر، سوءهاضمه و نفخ را کاهش می‌دهد. به لیمو غنی از ملاتونین است که ریتم خواب بدن را کنترل می‌کند و با آرامشی که به همراه دارد خواب بهتری را تجربه می‌کنید.

تشنج، سردردهای یک‌طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه، تقویت حافظه، آرامش‌بخشی و بی‌خوابی از جمله بیماری‌هایی هستند که به کمک به لیمو بهبود و درمان می‌شوند. مقدار زیاد آن می‌تواند کلیه ها را تحریک کرده و بیماری کلیوی را بدتر کند.

دمنوش به لیمو یکی از پرطرفدارترین دمنوش ها در بین ایرانیان است. این دمنوش به خوبی می تواند از پس رفع استرس و اضطراب برآید و به آرامش شما کمک کند. اضافه شدن عسل طبیعی به دمنوش به لیمو نیز می تواند خواص آن را دوچندان کرده و برای آرامش بخشی مفید تر باشد.

دمنوش بادرنجبویه
بادرنجبویه یا گیاه ملیسا، گیاه پر خاصیتی است که در طب سنتی برای هضم و آرامش اعصاب کاربرد فراوان دارد و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد‌اضطراب است. دمنوش بادرنجبویه به بهبود جریان خون در مغز کمک می‌کند، به همین جهت مصرف آن برای سردردهای با منشا عصبی، ضعف حافظه و خستگی ناشی از فشار روحی-روانی توصیه می‌شود. این دمنوش که به چای حضرت علی (ع) نیز شهرت دارد، به تقویت سیستم عصبی کمک کرده و آرامش‌بخشی آن در درمان افسردگی بسیار موثر است.

گیاه بادرنجبویه اشتهاآور بوده و باعث ترشح شیره معده می‌شود و به هضم غذا کمک کرده و ضد نفخ است. همچنین دمنوش آن برای درمان مشکلات گوارشی مثل تهوع و معده‌ دردهای عصبی کاربرد دارد. تقویت کننده کبد بوده و به پاکسازی کبد از سموم کمک می‌کند، ضد ویروس و باکتری به خصوص تبخال و عفونت‌های قارچی واژن است. مصرف اصولی و زیر نظر متخصص طب سنتی آن به کاهش درد و اسپاسم کمک کرده و تعریق بدن را افزایش می‌دهد و به درمان سرماخوردگی همراه با تب کمک می‌کند. درمان تپش قلب و بهبود آریتمی قلبی(نامنظمی ضربان قلب) و افزایش فشار خون از دیگر خواص دمنوش بادرنجبویه است.

مصرف بیش از حد بادرنجبویه می تواند باعث کاهش قند و فشار شود. این گیاه بر عملکرد غده تیروئید بسیار تاثیرگذار است؛ لذا افرادی که مشکل تیروئید دارند در مصرف آن احتیاط کنند زیرا با داروهای تیروئید می‌تواند تداخل داشته باشد. 

دمنوش بابونه
بابونه گیاهی است که طبیعت به انسان هدیه داده است. در بررسی خواص آن، می‌توان از این گیاه به تنهایی به عنوان یک داروخانه کامل نام برد که روی سیستم های مختلف بدن تاثیر گذاشته و سلامتی را برای بدن به ارمغان می‌آورد. بابونه باعث تقویت سلول های مغزی و دستگاه گوارش می‌شود و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بدن بخصوص رادیکال های مغز، باعث افزایش قدرت حافظه می‌شود. این گیاه با اثرات آنتی سودا و خروج سودا از بدن، تقویت سلول های مغزی و قوت حافظه، اثرات آرام بخشی و ضد آلزایمری موثری در بدن داشته، خواب مناسب و از بین رفتن بی قراری، اضطراب، استرس، پرخاشگری، افسردگی و.... را به بدن هدیه می‌دهد.

دمنوش بابونه نیز یکی از بهترین دمنوش های آرامش بخش برای ما انسان ها است. مصرف منظم و بر اساس اصول این دمنوش می تواند به رفع استرس کمک کند. اگر می خواهید خواص ویژه ای از بابونه برای خود کنار بگذارید، بهتر است مصرف دمنوش بابونه و عسل به صورت روزانه را در برنامه خود قرار دهید. البته این به معنای نوشیدن این دمنوش به صورت هر روز نیست؛ منظور این است که نظم مشخصی در مصرف آن داشته باشید. این نظم به شما کمک می کند تا فراموش نکنید چنین دمنوشی در خانه دارید!

از مصرف همزمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق کننده خون و الکل اجتناب کنید. همچنین در دوران بارداری و شیردهی ممکن است آلرژی به وجود آید، بنابراین برای تحریک نشدن آن از مصرف دمنوش بابونه خودداری کنید. مصرف بابونه در موارد نادر ممکن است باعث ایجاد واکنش های خفیف آلرژیک شود؛ بنابراین زیاده روی در مصرف آن، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد به وجود می‌آید.


سخن آخر

دمنوش های آرام بخش می توانند با رفع استرس و اضطراب به شما برای حس بهتر کمک کنند. اگر به این دمنوش ها عسل طبیعی هم اضافه کنید، خواص بیشتری از دمنوش های آرامش بخش به شما منتقل خواهد شد.